Opstillingsmetoden
i skolesystemet
Kulturen PAF i skolen (Power, Attitude, Fokus) er udviklet siden 2012 af Mette Nordahl, og er implementeret på mange skoler i hele landet med stor succes.
Se GRATIS webinar
om de 4 PAF Øvelser
Start 2025 med en forvandling af klassekulturen og oplev PAF effekten.
Vil du også lære, hvordan du skaber ro i klassen?
Deltag i PAF-kurset og se optagelserne fra webinaret den 5. januar. Mød op den 26. januar 2025 til en opfølgende session, hvor vi løbende vil støtte dig i at komme i gang med de fire grundlæggende PAF-øvelser via vores Facebook-gruppe.
Gør som tusindvis af lærere og pædagoger – begynd at implementere PAF-øvelserne i din klasse allerede i dag!

Opstillingsmetoden
I skolesystemet
Kulturen PAF i skolen (Power, Attitude, Fokus) er udviklet siden 2012 af Mette Nordahl, og er implementeret på mange skoler i hele landet med stor succes.
nyt mini paf kursus - gratis
Vil du også lære, hvordan du skaber ro i klassen?
Gør som tusindvis af lærere og pædagoger, og start med at implementere nogle af PAF øvelserne i din klasse.

Du kan stadig nå med!
Du får tilsendt link med læringsvideoer og beskrivelser af de 4 PAF øvelser, så du kan gå igang med at styrke fællesskabet og skabe ro i klassen.
Vi evaluerer sammen søndag den 26. januar 2025.
Du får støtte og hjælp igennem de 3 uger, så du kan komme godt igang med PAF.
Thank you!
You have successfully joined our subscriber list.
Se paf vejleder Rikke Risagers rejse med PAF
Hør Skoleleder Jakob Martinsen snakke om deres 8 årig rejse med PAF
HVAD ER PAF I SKOLEN?
OG HVAD ER FORMÅLET MED PAF?
PAF udgør en kultur - en måde, hvorpå vi interagerer og skaber en betydningsfuld indflydelse.
Når medarbejderne trives, påvirker det direkte eleverne. PAF-kulturen omfatter derfor alle, der er tilknyttet skolen. Uddannelsen af PAF Vejledere markerer det første skridt mod en kultur, hvor alle har ret til at føle sig som en del af fællesskabet.
Når alle anvender det samme “sprog” med en fælles tilgang og arbejder hen imod fælles mål, opnår vi en fælles kultur, hvor alle oplever tilhørsforhold.
Implementeringen af denne kultur strækker sig over en treårig periode, hvor seks medarbejdere uddannes som PAF Vejledere (to hvert år). Disse vejledere støtter implementeringen af øvelser i alle klasser, faciliterer individuelle samtaler og introducerer PAF-kulturen til kollegaer og forældre.
Samtidig gennemgår ledelsen uddannelse for at støtte implementeringen og inkluderingen af skolens allerede eksisterende kultur.
Formålet med paf
- Bedre trivsel og tryghed blandt eleverne i klassen
- Effektiv håndtering af konflikter og mobning
- Større arbejdsglæde blandt medarbejdere


5.a's forvandling med paf
"Forandringen var mærkbar fra start og bliver stadig bedre og bedre. Klassen blev en helt anden klasse på bare tre måneder.
Fra at være en meget svær klasse præget af usikkerhed og en angribende adfærd mellem eleverne er det nu en klasse, hvor det kan lade sig gøre at skabe en stemning, hvor eleverne f.eks. efter en weekend kan sidde og fortælle hinanden om, hvad de har oplevet. Dette kan lade sig gøre i en meget hyggelig atmosfære, og der er samtidig opstået et læringsrum, hvor det er OK at være ambitiøs og læringsparat.
Noget af det, der især har skabt tryghed i klassen, er, at alle eleverne gennem PAF-øvelserne har fået en forståelse for hinanden samt en bedre relation til hinanden. Det betyder, at ingen af elverne føler sig alene med præcis deres egen udfordring.
Alle eleverne er udfordret på en eller anden måde, og det har opstillingsmetoden givet eleverne en forståelse for. Jeg har som lærer især lært, at en klasse først fungerer optimalt i det øjeblik, hvor hver enkelt elev har det godt i hjemmet og i skolen."
Peter Skov Madsen
PAF Vejleder og lærer på Katrinedalskolen
Har din skole brug
for en PAF-kultur?
Arbejder du som lærer eller pædagog og oplever du en klasse, hvor det føles umuligt at skabe ro, trivsel og respekt for hinanden?
PAF kulturen skaber ikke kun forandring for eleverne, men også for dine kollegaer og i forældregruppen.
PAF synliggør de underliggende dynamikker, der er på spil mellem mennesker. Det er et "sprog" og en måde at være på, som gør at alle lærer at se mennesket bag mennesket.
Er du blevet nysgerrig på, hvordan PAF kan implementeres på din skole, så kontakt os for et møde gerne med ledelsen, så de kan få et indblik, og selv opleve, hvad udgangspunktet med opstillingsmetoden kan.
Hør andres erfaringer med paf.
